znany lekarz
Apteka suplementy
Żywienie

Dlaczego potrawy smażone są szkodliwe?

Dlaczego potrawy smażone są szkodliwe? Dlaczego potrawy smażone są szkodliwe? fot. shomedia sxchu

Smażone na oleju frytki, kotlety, ryby, placki ziemniaczane, ziemniaki, racuchy oraz odsmażane potrawy są bombą kaloryczną, ociekającą tłuszczem, a także źródłem szkodliwych związków, powstających w czasie rozgrzewania oleju do wysokiej temperatury. Im dłużej smażymy produkty w oleju, tym więcej tłuszczu one wchłaniają. Ilość kalorii wzrasta nawet o 300%. Jeżeli do smażenia użyjemy starego oleju, wykorzystywanego powtórnie, potrawy nasączają się nie tylko nieświeżym tłuszczem, ale również powstającymi w trakcie smażenia rakotwórczymi substancjami. Szczególnie niebezpieczne są częściowo uwodnione oleje roślinne bogate w tłuszcze trans, odkładające się w naczyniach krwionośnych jako szkodliwy cholesterol LDL. Spożywanie potraw smażonych oznacza nie tylko dodatkowe kalorie, ale również poważne konsekwencje zdrowotne, w szczególności dotyczące układu sercowo-naczyniowego. Dietetycy zdecydowanie polecają zamiast smażenia gotowanie, pieczenie, duszenie. Jeśli już koniecznie chcemy coś usmażyć, to należy zwrócić uwagę na pewne zasady, których warto przestrzegać:

  1. Nigdy nie używaj nieświeżego oleju do smażenia, nie wykorzystuj go do powtórnego smażenia.
  2. Wybieraj najlepszy olej np. olej ryżowy, kokosowy, palmowy, masło klarowane, smalec, natomiast oliwa z oliwek i olej rzepakowy nadają się do krótkiego smażenia.
  3. Do smażenia nie używaj: masła, margaryny, oleju słonecznikowego, oleju sojowego  oleju lnianego, oleju kukurydzianego, oleju z orzechów włoskich, oleju z pestek dyni.
  4. Produkty przeznaczone do smażenia powinny mieć temperaturę pokojową, poza oczywiście mięsem i rybami.
  5. Temperatura oleju, w którym smażymy, powinien wynosić ok. 1900 – 2000C.
  6. Nie przegrzewamy oleju podczas smażenia, ponieważ ulega on rozkładowi, wytwarzając szkodliwe dla zdrowia substancje.
  7. Smażymy możliwie krótko, wówczas mniej oleju wchłonie się w produkty.
  8. Po usmażeniu odsączamy produkty na papierowym ręczniku.

Smażenie powoduje, że produkty tracą wiele cennych składników, takich  jak witaminy rozpuszczalne w wodzie: B i C oraz w tłuszczu: A, D, E, K. Podczas smażenia powstają duże ilości wolnych rodników, które działają rakotwórczo, przyspieszają procesy starzenia komórek i powodują  miażdżycę tętnic. Alternatywne metody przygotowywania posiłków pozwalają na zachowanie wartościowych substancji odżywczych i zmniejszają ryzyko zachorowania.

Polecamy